Locuind la casa sau la bloc

Eu pot vorbi din proprie experienta despre ambele variante.

Pana in aprilie, nu am trecut printr-o mutare niciodata; am locuit in acelasi apartament cu patru camere la ultimul etaj al unui bloc cu patru etaje. Fiind doar trei membri in familie, ne-a fost foarte suficient acest spatiu. Desi camera mea era a doua cea mai mare ca dimensiuni dupa sufragerie, mereu simteam nevoia de mai mult spatiu. Era ocupata cu tot ce un adolescent normal are in camera lui: doua dulapuri pentru haine, biroul, biblioteca, iar patul meu era defapt o canapea extensibila. Parintii mei au ales aceasta varianta pentru a ,,economisi” spatiu pe timpul zilei, cand nu am nevoie de un pat care sa-mi lase spatiu numai cat sa-l inconjor.

In apartament mai aveam pe langa camera mea si sufrageria, un birou si dormitorul parintilor, o bucatarie uriasa, doua bai si un balcon micut. Dupa cum vedeti, nu aveam de ce ma plange; totusi, intotdeauna mi-am dorit sa locuiesc la casa. Stiti cum se spune: mereu ne dorim ceea ce nu avem. Aceasta dorinta a mea era cauzata mai ales de promisiunea solemna a lui tata, ca, daca va fi vreodata sa ne mutam la o casa pe pamant, imi va permite sa am un caine. In apartament nu-mi dadea voie, acesta fiind ,,o pacoste” care lasa par, face mizerie, zgomot si trebuie scos si de trei ori pe zi afara. Eu fiind o iubitoare inraita de animale, dar mai ales pentru ca sunt singura la parinti si imi doresc sa am pe cineva alaturi de mine, am visat mereu la aceasta mutare.

La un moment dat, la finalul anului 2009, parintii mei erau in cautarea unei case de vacanta la munte, undeva prin Bucovina. Am fost foarte deceptionata sa aud ca acea casa nu trebuia sa fie in Iasi, o noua locuinta pentru noi, ci doar una ocazionala, la o distanta destul de mare si am incercat din rasputeri sa-i conving sa cumpere casa aici. Va vine sa credeti sau nu, am reusit, nu singura, ci si cu ajutorul bunicilor, care, speriati de toti rau-facatorii care ne sunt prezentati la televizor, i-au sfatuit sa nu faca aceasta cumparatura atat de departe deoarece am putea fi jefuiti.

Dupa cateva luni, parintii mei au fost in cautarea unei case in Iasi si au gasit foarte multe variante. Pe unele dintre ele le-am vazut si eu, dar fiind doar un copil, ma entuziasmam repede. Totusi, parintii mei m-au facut sa inteleg ca o casa nu este ca un telefon mobil, ca trebuie gandit foarte bine inainte de a decide ceva si luate in calcul toate variantele. Asa ca m-am lasat pagubasa si am lasat aceasta chestiune ,,pe seama adultilor”. Nicio casa nou din cele puse la vanzare nu era perfecta pentru parintii mei. Tata isi dorea un hol (usa de la intrare sa nu dea direct in living ), pivnita, mansarda, baie atat la parter, cat si la etaj si bucatarie separata de living. Mama isi dorea camerele foarte spatioase si o curte mare pentru agricultura si gradinarit. Pe langa aceste ,,detalii” ce tineau de casa, locatia acesteia trebuia sa fie in apropierea unui mijloc de transport si a unui magzin alimentar. Tot ce-mi doream eu era sa imi iau mai repede cainele mult visat.

Luandu-si inima in dinti, tata s-a hotarat sa ne construim propria casa dupa dorintele noastre. Timp de un an de zile, a umblat zilnic pentru a atinge acest tel. La inceput, a cumparat terenul, a cautat o echipa de mesteri priceputi si un arhitect, a intocmit proiectul exact dupa dorintele noastre si apoi a cumparat autorizatiile de constructie si materialele.

Eu si cu mama ne faceam vise si planuri. Eu ma gandeam la petrecerile pe care o sa le dau, la cum voi folosi curtea (sport si plaja vara), iar mama visa la multimile de musafiri si la florile culorate si parfumate de pe langa alee. Nu vreau sa intru in detalii, dar a fost o perioada cam neagra pentru tata din punct de vedere profesional, fiind cam singurul care s-a ocupat. Si-a consumat energia si s-a dedicat complet acestui nou proiect: locuinta in care cel putin el si cu mama vor locui cu siguranta tot restul vietii. Nu vreau sa va sperii, dar sa faci o casa este o decizie extrem de importanta. Iar sa cumperi una gata facuta in Romania, este un foarte mare risc. Investitorii care se ocupa cu asa ceva cereau un pret de doua ori mai mic decat banii cheltuiti de noi, asa ca va puteti imagina calitatea materialelor utilizate.

Acum am cinci camere, trei bai, o bucatarie, cinci terase, mansarda, pivnita si o gradina de legume, asa cum si-au dorit parintii mei si asa cum are o casa normala pe pamant.

Sa fac si o comparatie intre bloc si casa:

  • la bloc cheltuiam mai putini bani pe transportul in comun si pe benzina decat acum la casa;
  • la casa sunt mai scumpe electricitatea, apa, dar mai ales incalzirea;
  • la casa nu e nevoie sa platesti femeia de serviciu si lumina de pe scara blocului;
  • la casa nu ai vecini, asa ca poti sari, tranti si face oricat zgomot vrei;
  • la casa ai mult mai mult spatiu decat la bloc;
  • la casa ai propria curte unde iti poti amenaja o mica gradina cu legume care-ti sa-ti asigure strictul necesar. Astfel, stii ca mananci lucruri naturale ingrijite de tine si nici nu e nevoie sa treci des prin piata;
  • la casa poti avea grija de un animal de companie mult mai usor decat la bloc;
  • la bloc nu era nevoie sa-mi fac programul dupa orele de plecare ale maxi-taxi-ului sau sa depind de un parinte;
  • cand locuiam la bloc trebuia sa petrec mai putin timp in mijloacele de transport;
  • la casa e mai racoare decat la bloc;
  • la casa poti avea un balansoar, o piscina, poti face gratar afara si nu pe aragaz si poti sa-ti amenajezi un loc pentru timp liber. Spre exemplu, in mansarda iti poti duce o masa de biliard sau de ping-pong sau aparate de fitness;
  • la casa poti face plaja pe terasa sau in curte, fara sa se uite vecinii ciudat la tine;
  • la casa poti juca afara bedminton, volei sau baschet;
  • la bloc e mai mult zgomot facut de vehiculele de pe strada decat la casa;
  • la casa aerul e mai curat decat la bloc;
  • la casa poti investi in utilitati ecologice cum ar fi panourile solare (pe timp de vara asigura incalzirea apei), centrala pe peleti (peletii reprezinta rumegus presat. Acest timp de centrala nu polueaza si este mai practica decat una pe lemn, care trebuie alimentata odata la cateva ore) sau chiar energie eoliana.
Cam atat imi vine in minte pe moment, dar, dupa cum bine vedeti, mai multe avantaje le constituie statul la casa.
In speranta ca ati avut rabdare sa-mi cititi tot articolul si ca v-a placut, va urez o vacanta placuta cu vreme frumoasa in continuare.

Un gând despre „Locuind la casa sau la bloc

  1. DA AI DREPTATE SI EU MIAM CUMPARAT DE CURIND O CASA LA 3 KM DE ORAS LA INCEPUT MI SA PARUT CIUDAT DAR ACUM SINT CEA MAI FERICITA SI CA POT CE LASA COPIIILOR MEI CEVA. LA BLOC CE LASI DATORII EI SALARIU SI DAI MAI MULT LA STAT SI MAI MULTE…..

Lasă un răspuns

