Tinerii si arta azi

Vi s-a intamplat sa realizati ca aveti o viata de robotel, ca totul se invarte in jurul grijilor si datoriilor? Desi am doar cincisprezece ani, in ultimul timp mi se intampla din ce in ce mai des. In opinia mea, arta este elixir pentru suflet. Fie ca este vorba despre muzica, literatura, pictura, cinematografie, toate acestea inveselsc si transporta intr-o alta lumea chiar si pe cea mai putin romantica persoana.

Eu am descoperit gustul lecturii in urma cu aproximativ trei ani si a fost ca un fel de revelatie, avand in vedere ca inainte citeam doar ce era obligatorii pentru scoala. De atunci, iau carte dupa carte si citesc chiar si cand am foarte putin timp. Profit de timpul petrecut in autobuz si, in loc sa ma uit pe geam ca majoritatea persoanelor, deschid o carte pe care o port mereu cu mine, ignorand pe cei care ma privesc ciudat. Invat intr-un mediu care incurajeaza lectura si arta in general si totusi multi prefera alte activitati cititului. Este adevarat ca nu citesc nici eu doar carti de capatai, ci mai aleg uneori si titluri de raftul al doilea doar din curizitate sau din dorinta de a citi ceva mai putin profund. Am observat ca de abia dupa moartea unui autor, cartea acestuia este apreciata la adevarata valoare.

Pentru mine muzica reprezinta arta suprema, cea in care ma regasesc cel mai usor. Cu tristete observ cum tineri de varsta mea parasesc opera dupa primul act in care oricum au butonat telefonul mobil in continuu si au susotit cu amicii, dar mai observ cu incantare cum unii elevi vin in grup neinsotiti de profesori si raman pana la finalul spectacolului. Imi amintesc ca am citit in unele carti romanesti scrise in perioada interbelica ca tinerii se duceau la opera, ascultau vrajiti muzica, simteau trairile personajelor si reveneau din proprie initiativa intotdeauna chiar si la aceleasi spectacole. Eu incerc sa-mi conving cunoscutii sa faca acelasi lucru, invitandu-i mereu sa mi se alature.  Acum, sa nu credeti ca ascult numai muzica clasica. Ca si orice alt adolescent normal imi place si muzica usoara, iar printre preferatii mei se afla Queen, The Beatles, The Doors, The Rolling Stones, Pink Floyd, Metallica, Depeche Mode, Bon Jovi, Deep Purple si Acdc. Dupa cum observati ascult mult rock vechi, dar imi mai plac si unele formatii si unii cantareti contemporani. Parerea mea este ca in anii ’70-’80 chiar si ’90 se facea muzica buna, adevarata, care avea melodie, iar versurile sens, nu cum e acum: doar un ritm care se repeta de zeci de ori si niste versuri banale. Mai ales muzica romaneasca s-a comercializat in ultimii ani si nu pot suporta niciun canal de televiziune de acest gen. De asta nu sunt la curent cu ultimile noutati aparute pe piata, cantate de niste nulitati cu pseudonim, ci incerc sa descopar cantece mai vechi.

Pictura este o ramura a artei pe care, din pacate, nu prea o gustam. Deoarece traiesc intr-o epoca a tehnologiei, nu pot realiza cat de multa munca si daruire presupune un tablou. Dar vara aceasta am vizitat in Paris Musee d’Orsay care a reusit sa ma impresioneze nu numai prin arhitectura cladirii care, in urma cu cateva zeci de ani, fusese o gara. Aceasta vizita care a aratat ochilor mei cateva capodopere ale lui Van Gogh si Picasso mi-a starnit apetitul pentru pictura. Am mai descoperit cativa pictori, cum ar fi Salvador Dali, ale carui tablouri m-au impresionat prin ce transmit si prin precizia desenului, care aproape ca seamana cu o fotografie; si Sabin Balasa, pictorul roman care a decedat in urma cu cativa ani, m-a fascinat prin culorile folosite (mai ales nuantele foarte diverse de albastru). Talentul lui poate fi admirat chiar si in Iasi, in Sala Pasilor Pierduti din Universitate. Dintre toate tipurile de arta, consider ca pictura e cea mai uitata de tinerii din ziua de azi si acest lucru se datoreaza in primul rand educatiei.

Ca si in literatura si muzica, exista si in cinematografie unele filme pe care nu ti le mai amintesti nici dupa doua saptamani dupa vizionare. Oamenii au tendinta de a alege sa vada un film de proasta calitate care nu transmite niciun mesaj. In aceast categorie se incadreaza, in opinia mea, horrorurile (de ce sa vrei sa-ti faci rau singur speriindu-te?), filmele de actiune cu multa violenta si unele comedii. E mult mai placut sa vezi o animatie care sa te binedispuna, un film istoric sau de epoca, un film dupa o carte sau un film cu un subiect mai neobisnuit. Chiar si un documentar; ideea e sa vizionezi un film care sa-ti foloseasca, din care sa ramai cu ceva. Si am o curiozitate: de ce in cinematografe si la televizor se difuzeaza aproape (98%) numai filme americane?

Mai sunt si alte tipuri de arta pe care le-am omis ca: teatrul, fotografia, arta culinara si dansul, dar cele enumerate mai sus mi se par cele mai importante. Inchei acest prim articol al meu pe blogul scolii prin a va indemna sa incercati sa va ocupati si de sufletul vostru macar din cand in cand, pentru ca mai tarziu, cand nu veti mai avea ce face in acest sens, va veti da seama ca regretati ca v-ati pierdut cei mai frumosi ani din viata fara a realiza nimic pe acest plan.

2 gânduri despre „Tinerii si arta azi

  1. As vrea sa te contrazic in ideea ca in ziua de azi nu se mai face arta de calitate. Trebuie doar sa selectezi ce e bun si ce nu. Da, muzica super populara ca Justin Bieber si Lady Gaga nici nu le-as pune in aceeasi propozitie cu ‘arta’, dar in ultimii ani formatii ca Radiohead si Muse, de exemplu, au compus muzica extraordinara, care sper ca peste ani va fi vazuta ca ‘classics’.
    La fel si in cinema, numai anul acesta de exemplu, s-au facut cateva filme superbe: True Grit, The King’s Speech, Black Swan, filme care ma indoiesc ca vor fi uitate prea curand.
    Intotdeauna m-am minunat cum nimeni nu l-a apreciat pe Van Gogh in vremea lui, dar acum nimeni nu ar indrazni sa-i conteste talentul. De curand am fost la muzeul dedicat lui in Amsterdam si e sincer coplesitor sa fii asa aproape de operele lui. Pacat ca contemporanii lui nu l-au apreciat, si ar fi pacat sa facem si noi la fel cu artistii contemporani noua, just saying🙂

  2. Dar am spus ca mai ascult si muzica contemporana. La fel si despre filme: recunosc faptul ca multe sunt bune, dar mult mai intalnite sunt cele de proasta calitate.

Lasă un răspuns

